maandag 19 december 2016

Nummer 1988

Wat gebeurde er in 1988? Het was het jaar waarin Nederland in de halve finale van het EK voetbal van Duitsland won, er een grote opstand in de Palestijnse gebieden kwam (Intifada), Suriname een burgerregering kreeg, de Mediawet in werking trad; het was ook het jaar waarin Steffi Graf furore maakte als tennisster, en bij ons Yvonne van Gennip goud op de 5000 meter won.

Het is uiteraard maar een greep, er gebeurde te veel om op te sommen, wie het echt wil weten raadplege het WWN.

Maar waarom ik uitgerekend over 1988 begin, heeft te maken met het nummer dat ik toebedeeld kreeg van beeldend kunstenaar Hans Rietbergen. Ik was namelijk de 1988ste persoon die hij voor de muur tegenover zijn woning aan de Beeklaan fotografeerde. Dat gebeurde afgelopen vrijdagmiddag.


Hans, een productief en begenadigd graficus/kunstschilder die tevens het logo van onze vereniging Haag Atletiek heeft ontworpen, is al zeven jaar bezig met dat 'muur-project'. Een aantal jaren geleden is het deel dat toen gereed was in Pulchri tentoongesteld. Ik heb hier al eerder over bericht, zie deze post.


Maar goed, ik ben nu ook deel geworden van dat project, met andere 'langslopers'. Voor Rietbergen is het nog maar een paar lopers te gaan voordat de 2000 zijn bereikt.

Even voordat hij de foto van mij maakte, kwam een groepje van vier dames langs. Hans sprak hen meteen aan en wist ook hen over te halen te poseren voor de muur. En nadat hij met mij klaar was, vroeg hij om van hem ook een foto te maken. Niet met een onklaar geraakt stepje dat hij eerder bij het groot vuil gevonden had, maar wel met een t-shirt van onze club met 'zijn' logo er op.



Geen opmerkingen: