zondag 28 mei 2017

Royal Ten: het is volbracht

Gisteren deze schoenen uitgeprobeerd bij The Royal Ten. Ik was er weer aan toe. Hardloopschoenen slijten nu eenmaal, de rek of demping gaan er op een gegeven moment uit. Of, zoals in mijn geval, loop je opeens met schoenen waarvan de zool is losgeraakt. Hoe dan ook heb ik ze gekocht bij Zier Running. Ik gaf aan een lichte schoen te willen omdat ik daar gewoon het lekkerste op loop tijdens wedstrijd- en prestatielopen. Maar dan wel een schoen met wat meer demping voor de wat langere afstanden.

Op basis van mijn wens en vorige schoenen - zorgvuldig bij Zier geadministreerd - paste ik drie paar schoenen. Daar zaten ook comfortabel aanvoelende schoenen bij maar de kleur (feloranje) sprak mij niet zo aan. Is uiteraard een kwestie van persoonlijke smaak, want Ana - die er toevallig ook was - vond die kleur juist leuk, hip en modern. Maar goed, na op alle drie de paren schoenen een stukje te hebben gelopen, viel de keus op deze sauconys.

Nu wil het geval dat er voor gisteren erg warm weer was voorspeld, weliswaar wat minder warm dan zaterdag maar toch. Echter viel de temperatuur - hoewel het wederom een zonnige ZONdag was - erg mee, bovendien stond er een verkoelend briesje. Mijn opzet was om gewoon 'lekker' 10 kilometer te gaan lopen zonder enige andere ambitie. Eigenlijk voelde ik mij vooraf best goed, heb ook wat gewicht verloren dus ik had er vertrouwen in dat het een goede race zou worden. In maart heb ik in Delft nog iets meer dan 25 minuten op de vijf gelopen en ben steeds meer gaan trainen, dus 52 à 53 minuten moest een appeltje-eitje zijn.

Fotograferende clubgenoot-supporter Jos in afwachting van de 5 km lopers
Na mijn startnummer te hebben opgehaald in het NH Hotel, ging ik even kijken naar de 5 km lopers die om 13:00 uur van start gingen. Daar deden onder (veel) meer Carel Knoester en Pierre Tissot aan mee. De eerste tientallen lopers op weg naar de finish heb ik gefotografeerd en staan in dit album.


Anderhalf uur later, om 14:30 uur dus, gingen de 10km lopers van start. Hoewel ik mij vorig jaar als wedstrijdloper heb uitgeschreven, kon ik vandaag wel in het wedstrijdvak maar dat slaat natuurlijk nergens op dus ging ik met groepsgenoot Jan in het vak daarachter staan. Daar stonden ook Gusta en Carla die best pittig kunnen doorlopen.

Na de start merkte ik dat de schoenen prima zaten (als een 'sok'), ze bieden steun en liepen ook goed maar echt 'snel' voelden ze niet aan. Achteraf bleek dat ze ca. 270 gram per schoen wegen, niet echt zwaar maar wel een stuk zwaarder dan mijn oude saucony racers A4, die nog geen 200 gram per schoen wegen.



Daar loop ik nog steeds mijn snelste loopjes op zolang deze niet langer dan 5 kilometer zijn. Moet er wel bij vermelden dat het 'zware' gevoel ook te maken kan hebben met het feit dat ik nog niet helemaal hersteld ben van de halve marathon vorige week. En het was toch wel erg warm tijdens het lopen, de benen liepen snel vol. Daarentegen ben ik wel bijna twee kilo afgevallen de afgelopen tien dagen.

Na een race waarbij ik weliswaar niet soepel maar toch constant heb gelopen, kwam ik - gegeven het bovenstaande en zelfs rekening houdend met de 'Methusalem-factor' - tegenvallende tijd van 56 minuten over de finish. Ongeveer gelijktijdig trouwens met clubgenoot Sylvana, die nog even een 'selfie' van ons maakte.


Veel later ging ik met Haagvriend Ton van der Pol, die een minuut voor mij de meet had bereikt, bij het welbekende biercafé aan de Theresiastraat wat geestrijk vocht innemen. Wij waren niet de enigen, buiten op het terras zat Lodewijk met zijn 'stal' snelle Haag-lopers. Onder wie Janna van Dijk, die tweede Haagse dame werd en voorzien was van bloemen en een beker. Eerder zag ik Ellen Oostvogel met een beker lopen, zij was eerste 45 plus dame geworden. De dames van Haag hebben dus weer mooi gepresteerd.

Overigens staan alle (voorlopige?) uitslagen online, de deelnemers hebben de weg daarheen al lang en breed gevonden.




De Grimbergen Dubbel ging er in als Grimbergen Dubbel, maar ééntje was genoeg. Moest op tijd thuis zijn om mijn onbezoldigde werkzaamheden als kok uit te oefenen. Was trouwens eenvoudig maar lekker ditmaal: spaghetti met roerbakgroenten en italiaans gekruide gehakt-tomatensaus.

Geen opmerkingen: