zaterdag 3 juni 2017

DIOS Lenteloop 2017


Vandaag was in Den Hoorn de Lenteloop., onderdeel van de jaarlijkse DIOS Lentefeestweek. Een wedstrijd- annex prestatieloop over 1, 2, 5 en 10 kilometer. Na de halve marathon van Leiden en The Royal Ten een week later, koos ik ditmaal voor de wat kortere afstand, de vijf kilometer.

Jan & Jan, met wie ik als de wiede wierenga naar het groene veld van het Westland mocht meerijden, hadden hun zinnen gezet op de 10 kilometer. Zelf had ik geen zin om van gedachte te veranderen, wat wel mogelijk was want we moesten ons nog inschrijven.

Bij aankomst ergens in een zijstraat de auto geparkeerd en een stukje naar het dorpscentrum gelopen. Daar stond weer de vertrouwde tent waar je consumpties kon krijgen en waar kon worden (na)ingeschreven. Daarna snel omgekleed in de kleedkamers van het naburige sportcomplex. Veel bekende gezichten uiteraard, Nanda Blom, Hizkia Taal, Michel Out en een aantal club- en trainingsgroepgenoten. Ook de vier andere 'krachthonkers' Ton van der Pol, Pierre Tissot en de trainers Arie Don en Carel Knoester waren van de partij. Zij gingen allemaal voor 'de vijf'.

En dan hadden we nog Sonja van Breukelen, zij ging voor de langere afstand, de 10 kilometer.

Om 14:00 uur ging de vijf kilometer van start. Ik wilde nu eens pittig starten, vaak werkt dat wel in positieve zin. Ditmaal niet helaas. Aanvankelijk ging het inderdaad relatief snel, maar voor mijn onderdanen voelde het niet als een 'vanzelfsprekendheid'. Na (naar schatting) anderhalve kilometer voelde ik dat de paslengte minder werd en het tempo trager door onwillige benen. Dan maar steady blijven lopen. Desondanks werd ik onderweg door bijna alle bovengenoemde personen voorbij gelopen en voelde het beetje kracht dat ik nog in de benen had wegvloeien. "Te hard van start gegaan Fred" riep Arie in het voorbijgaan. Ik kon hem geen ongelijk geven maar goed, soms pakt dat wel goed uit. Maar vandaag was het (veel) te warm voor zo'n experiment, dat bleek achteraf.

Hoe dan ook heb ik de finish gehaald in een van de langzaamste tijden ooit (door mij) gelopen, 27'34''. Het parcours was naar verluidt wel ruim 100 meter langer, maar toch.

Douchen, omkleden en dan weer naar buiten om naar de 10 km te kijken. Dat leidde uiteraard weer tot een serie foto's, KLIK hier.





Jan G. hield het bij het 5km punt voor gezien, hij zag dat een goede 10km tijd er vandaag niet voor hem in zat. Andere Jan kwam even later en plakte er nog een ronde aan. Hij bleek naderhand heel regelmatig te hebben gelopen en kwam in een prima tijd over de meet, niet ver achter Sonja die in een niet al te snelle tijd het 5km punt had gepasseerd maar via een 'negatieve split' in de tweede ronde veel goed heeft gemaakt.

Uitslagen staan (wellicht ten overvloede) HIER! Wel even naar beneden scrollen.


We hebben in de tent nog wat gedronken en ik heb mij nog bezondigd aan een ouderwetse hamburger, maar erg lang zijn wij niet meer gebleven. Ook de terugweg naar Het Haagje weer met Jan W. en Jan G., het werd een voorspoedige rit.

Maar thuisgekomen, meteen de keuken in want er moest gekookt worden. Mijn dochter en kleindochter kwamen bij ons eten. Het werd de snelste paëlla ooit door mij gemaakt - was ik nog èrgens snel in vandaag - maar hij smaakte prima.

2 opmerkingen:

Hans Verbeek zei

Prima tijd, gezien de omstandigheden en die 100 m. extra.
De blonde dame met de paardenstaart op de onderste foto is Marjan, triatlete van Av De Koplopers. Zij was ook niet tevreden met haar tijd, maar wel mooi twee minuten sneller dan ik.

Mattijs van Dulkenraad zei

Leuk om je weer te zien. Evenals de Jantjes natuurlijk. Toch geweldig om te kunnen en mogen genieten van zulks mooi en zonnig weer. Niet veel mensen kunnen deze inspanningen verrichten en das ook een prestatie ��