zaterdag 1 juli 2017

Kadekantjes er niet afgelopen

Michel Out en Carel Knoester lopen in...
Vandaag was het weer zover: een van de meest aansprekende 'loopjes' in de regio. De Kadeloop. Een loop waaraan ik meermalen heb deelgenomen. Ditmaal was het geel-groen van onze vereniging goed vertegenwoordigd.

We hoefden niet vroeg op, want pas om 14:30 uur gingen de 5 en 12km lopers van start. Om 13:00 uur had ik afgesproken met Jan Wierenga, zoals vaker met die westlandloopjes kon ik met hem en medepassagier Jan G. meerijden.

Bij aankomst leek het weer goed. Er stond wel een flinke wind, maar de temperatuur was prima, zo rond de 18 tot 20 graden.


Na het gebruikelijke ritueel van startnummer ophalen, omkleden, beetje inlopen gingen de lopers naar de start, ongeveer 10 tot 15 minuten lopen vanaf het clubhuis van V.V. Schipluiden tot aan de Burgemeester van Gent Singel. Jan W. en ik stonden bijna vooraan in het startvak, een plek waar ik per definitie niet thuishoor maar je komt er wel goed weg. Toch maar met gepaste bescheidenheid een stukje naar achteren gelopen.


Na de start lekker in de benen. Niets forceren, maar ècht heel rustig lopen is altijd lastig bij een prestatie- of wedstrijdloop. Hoe dan ook 'zat' ik snel in een goed ritme. En eigenlijk is dat zo de hele weg gegaan. Het 5 km punt werd in 26'23'' gepasseerd. Daarna 'nog maar' zeven kilometer te gaan. Pas na een kilometer of zes werd het punt bereikt waarop het woonwijkdeel van het parcours overging in de roemruchte, circa drie kilometer lange, smalle kade langs het water. Aan het eind daarvan omhoog en over de brug naar de andere kant van het water. Op het 10km punt (werd bereikt in 55' 'hoog') was het nog maar een kleine twee kilometer naar de finish. Die overschreed ik in een tijd van 1:06:46, en daar was ik dik tevreden mee.

Vrolijke senioren na afloop van een geslaagde loop...
... en een altijd vrolijke Janna van Dijk, derde dame op de 12km! 
Jan Wierenga was echter nog een minuut sneller, wat betekent dat hij na een jaar met diverse lichte fysieke ongemakken weer helemaal 'terug' is. En andere Jan G. had 1:01:00 maar in de uitslagen staat hij niet. Meerdere personen trouwens, ook Sjaak was 'De Sjaak'. Misschien maar eens een mailtje naar de organisatie sturen...

Overigens heb ik de indruk dat menigeen tevreden zal zijn met de behaalde eindtijden, een hele kolonne Haag-atleten heeft tussen het uur en 1:03:00 gelopen. En de 'klasse apart' met tijden in de veertig en vijftig minuten. Dan heb ik het nog niet eens gehad over de 5km lopers van Haag Atletiek die voor het merendeel ook zeer goede tijden hebben gelopen.

De uitslagen zijn te bereiken via deze site.


Na afloop heb ik de groep van Sjaak - die onderweg riep dat ik iedereen in de weg liep met mijn brede loopstijl, waarna ik hem en jarige Sonja van B. beleefd liet passeren - nog vereeuwigd op het altijd gezellige terras waar naderhand de prijsuitreiking plaatsvond. Wie ook na lange tijd weer meeliep was Ruud van A.

Op de prijsuitreiking hebben we echter niet gewacht, na een biertje reden we weer terug naar Den Haag. Zelf moest ik nog koken voor de visite, vandaar...

Geen opmerkingen: