vrijdag 11 augustus 2017

De dingen van de dag

Ja, ik weet het, het heeft iets kinderachtigs maar toch leuk dat ik het afgelopen weekend weer eens onder de 26 minuten ben gedoken bij de Kerkpolderloop. De uitslagen zijn gisteravond op de site gezet. Wat aan de lijst opvalt is dat van de 137 lopers die hebben deelgenomen een flink aantal echt snel kan worden genoemd (5km tussen de 17 en 21 minuten). Pas vanaf de 44ste finisher kwamen de tijden boven de 21 minuten uit.


Bovenstaande foto heeft niets met de Kerkpolderloop te maken, maar alles met de coopertest een paar dagen later. Bas van Binnendijk was ook hier van de partij, zowel als deelnemer als fotograaf.

Het was nog vroeg in de avond maar Boudewijn, chef inschrijvingen, zat er al helemaal klaar voor!




Woensdagmiddag weer even Drievliet bezocht. Moest eerst iets afgeven in Rijswijk, waarna het nog een heel stuk lopen was naar de ingang, ook omdat ik de weg erheen verkeerd had ingeschat. In Drievliet zagen wij veel bekenden onder wie een jeugdvriendin van dochter Daphne met haar vriend en kinderen, en ik zag 'vanuit de verte' een Haag-lid met - naar ik vermoed - zoon en kleinkinderen.

Gisteren aan het eind van de middag iemand in het ziekenhuis bezocht, maar daarvoor was ik in Leiden om een tripje te regelen bij de Treinreiswinkel.

Daarna even het Museum van Oudheden binnengelopen. Dat bezoek was niet gepland, maar ik liep er toevallig langs. Fascinerend, vooral de doodscultuur bij de oude egyptenaren.



Sage Femme

Terug in Den Haag, heb ik een 'filmpje gepikt' in het Haags Filmhuis. Walter tipte mij om 'Sage Femme' (De Vroedvrouw) te gaan zien. Een goede tip, want het is een aardige film waarin heel goed wordt geacteerd. Maar ook weer geen film die een onuitwisbare indruk maakt.

We zien Claire (Catherine Frot) die als vroedvrouw werkzaam is in het plaatselijke ziekenhuis. Zij oefent haar taak met veel liefde en toewijding uit (N.B. in de film zie je ook een aantal baby's ter wereld komen). Op een dag verschijnt de flamboyante Beatrice ten tonele (Catherine Deneuve). Beatrice was de vriendin van Claires vader en in haar kindertijd beschouwde Claire haar als een moeder. Echter verdween Beatrice uit hun leven, dit tot verdriet en verbittering van Claire. Maar vooral vanwege haar ziekte (hersentumor) komt Beatrice na al die jaren Claire bezoeken om het contact te herstellen. Wat aanvankelijk zeer moeilijk gaat, maar geleidelijk aan komen zij nader tot elkaar.

Ondanks of juist dankzij de grote verschillen in karakter en levensstijl, beïnvloeden de vrouwen elkaar in positieve zin. Claire lijkt herboren en krijgt iets met haar buurman, en op haar beurt maakt zij Béatrice bewust van de pijn die zij anderen heeft bezorgd door haar egocentrische levensstijl.

Geen opmerkingen: