zaterdag 5 augustus 2017

Uitgedrent(h)eld, niet uitgevlinderd

Terug van zes dagen Drenthe, wat een combinatie was van mantelzorg en 'even er tussenuit'. Dat zit zo: mijn 94-jarige schoonmoeder woont sinds een half jaar in bij mijn zwager en schoonzus. Zij gingen met vakantie, dus namen wij even de honneurs waar om haar gezelschap te houden en te begeleiden.

Het weekend verliep rustig, de gewone alledaagse routines. Wel even op de mooie zonnige momenten in de tuin gezeten. De vlinderstruik wordt hier druk bezocht door dagpauwogen, atalanta's, citroenvlinders en koolwitjes. Dat bedoel ik ook met 'uitgevlinderd', want dit weekend (van 4 t/m 6 augustus) is de Nationale Vlindertuintelling. Daar kom ik zondag op terug.

Af en toe ook wel een beetje hardgelopen, maar dat ging uiterst moeizaam, alsof ik nog niet was hersteld van de trainingen op de dagen ervoor.

Op dinsdag(avond) echter werd de kop van augustus op sportieve wijze afgebeten. Op Facebook had ik al kort verslag gedaan van de Brinkloop te Diever afgelopen dinsdag. Het was een gezellige loop met een echt 'dorpse' sfeer en entourage, en circa 300 deelnemers. In 2009 liep ik 'm hier ook al. Er was één hagenees bij (moi), ook zag ik bij de uitslagen iemand uit Breda en een uit Alkmaar, maar voor de rest waren het allemaal lopers en loopsters uit de regio.

De dag na de loop, woensdag 2 augustus, 's ochtends nog lang uitgelopen via onder meer Het Zwanenwater, deels joggend, deels wandelend. Later die ochtend gingen we op weg voor een fikse fietstocht van Gieten via Gasselte en Gasseltsenijveen naar Stadskanaal en weer terug. Op die terugweg reden we nog een flink stuk de verkeerde kant op zodat we dat stuk ook weer moesten terugfietsen, al met al hebben we zo'n 40 kilometer afgelegd.

Voor de meeste mensen een kippeneindje, maar ben je geen doorgewinterde fietser en heb je bovendien last van gevoelige knieën, dan is het bij vlagen een lijdensweg. Een klein stukje vals plat of een beetje tegenwind en het gekerm, getier en gevloek is niet van de lucht. Nu fietsten we wel op doodgewone stadsfietsen maar goed, mijn vrouw had nergens last van terwijl ik regelmatig moest bijten om überhaupt vooruit te komen. Gek genoeg heb ik met hardlopen nauwelijks last. Volgend jaar toch maar een electrische fiets aanschaffen.

Wat niet wegneemt dat het een prachtige route was naar de plaats van bestemming. Het altijd mooie en in elk opzicht rustige Drentse landschap, waar ik daags daarvoor in de bus naar Diever ook doorheen kwam. Even voor Gasselte sprong juist een ree voor ons weg het bouwland in, ik was nog net op tijd om stil te staan en een foto te schieten van het vluchtende dier. Het was een reebok, kennelijk op zoek naar een vrouwtje want het is nu bronsttijd voor deze dieren.

In Stadskanaal gingen we thee kopen bij Gerard Sagel, eigenaar van De Santekraam. Ooit had hij een gelijknamige theewinkel in Groningen, daarna in Gieten en sinds een aantal jaren verkoopt hij vanuit huis. Onze komst had ik daags ervoor aangekondigd. We werden gastvrij ontvangen en kregen zelf-uitgezochte thee te drinken. Vervolgens hebben we ook weer een aantal theevarianten uitgezocht om mee te nemen, de komende maanden is daaraan geen gebrek.

Nog even bijgekletst - we zijn in de loop der jaren goede bekenden geworden - waarna we de terugweg naar Gieten aanvaardden.

De volgende dag ging ik op bezoek bij oud-studiegenoot (van de KABK) Alfons Braaksma. Als zelfstandig beeldend kunstenaar en als voormalig hoofd Kunstuitleen Den Haag, woont hij al vele jaren in Muntendam en is daar na het overlijden van zijn vrouw gebleven. Weliswaar maakt Alfons deel uit van mijn Facebook-kring, toch is het minstens 45 jaar geleden dat wij elkaar voor het laatst hebben ontmoet. We hebben veel bijgepraat over van alles en nog wat, ook herinneringen opgehaald onder het genot van appelgebak en later een broodje ham. Gezellig! Later in de middag gaf hij mij een lift naar Veendam, nadat ik had aangegeven daar naar het Veenkoloniaal Museum te gaan.Daar was ik nog nooit geweest en het lag op de route.

Dat Veenkoloniaal Museum is echt een geweldig leuk museum gebleken. Wat mij betreft zeker aan te raden om dat eens te gaan bezoeken.

Naast grote ruimten waar het proces van strokartonverwerking en aardappelzetmeelverwerking aanschouwelijk wordt gemaakt, is een (ANWB) expositie over vakantievieren in de jaren vijftig en zestig (mooie nostalgie). Ook is er een filmzaal waar je met behulp van een knoppenmenu op de zijwand zelf een korte film kunt selecteren. Ik koos een zwart-wit filmpje van een kwartier over een ver verleden van Veendam, toen de strokartonindustrie floreerde. Uit deze film kwam het beeld naar voren van een zeer welvarende gemeenschap, al denk ik dat de hardheid en de relatieve armoede van de mensen die het werk moesten doen wel wat onderbelicht is gebleven. Hoe dan ook leuk om te zien.

Op weg naar het (tevens bus)station, nog enkele plaatjes gemaakt van wat mij opviel in Veendam. De terugreis met de bus naar Gieten verliep gesmeerd.

Gisteren (vrijdag) was de laatste dag van ons verblijf. Nog even naar Eexterzandvoort gereden. In het waterwingebied zagen we deze ooievaars en andere vogels zoals een buizerd en diverse meeuwen die achter een ploeg aanvlogen en kennelijk aangetrokken werden door het levende voedsel dat met het ploegen naar boven kwam.

Bij het biologische boerderijtje aan de kant van de weg kochten we jam en vervolgens - met een inmiddels bijna stormachtige wind tegen - fietsten (lees; zwoegden) we terug naar ons logeeradres waar later in de middag de rechtmatige eigenaren terugkeerden van vakantie. Nadat ze waren gearriveerd en we naderhand met elkaar nog iets hebben gegeten, keerden we terug naar huis.