donderdag 9 november 2017

De tand - of loop?- des tijds...

Dat het getal 13 niet altijd op ongeluk hoeft te wijzen, bewijst bijgaande foto. Ook al is het 'heul, heul, heul lang geleden' (1986?) ik kwam hier als eerste over de finish bij een 10km prestatieloop.

Wel een verschil met tegenwoordig. Gisteravond sprak Hans Simonis mij hoofdschuddend aan in het clubhuis: "Ik heb foto's van jou gemaakt toen je afgelopen weekend bij de Laan van Meerdervoortloop de baan passeerde. Man man man, het zag er niet uit! Je liep te ploeteren, helemaal verkrampt, krom en gebogen: lelijk! Stop toch eens met die wedstrijdloopjes".

Dat laatste ben ik (nog) niet van plan, wat niet wegneemt dat Hans wel een punt had.

Hoewel ikzelf het voor anderen duidelijk zichtbare ploeteren niet als zodanig heb ervaren, valt er heel wat af te dingen op de manier waarop ik tegenwoordig loop, zeker als het zwaar begint te worden.

En ook al is een hardloopwedstrijd of prestatieloop geen schoonheidswedstrijd, bepaald niet zelfs, heb ik er gisteravond goed op gelet om rechtop te blijven lopen, ook na het inlopen tijdens de training. Zelfs toen het op het laatst zwaar begon te worden en ik weer ging 'doorbuigen'. Tja, en dat die tijden in vergelijking met vroeger niet veel meer voorstellen is een gegeven, ik kan er niet (meer) mee zitten.

Met de krachttraining woensdagochtend ging het trouwens wel goed, en zelfs steeds beter. Een 'Jerommeke' zal ik nooit worden en dat is ook niet mijn ambitie, maar zeer langzaam edoch zeker druk ik steeds meer kilootjes bij het bankdrukken. Krachttraining is iets waarmee oudere sporters nog wat progressie kunnen maken en dit wordt door menig medicus (sportartsen, fysiotherapeuten enz.) gepropageerd.

Op het (baan)programma stonden deze avond drie series van 400-200-600 meter 'in 10 km tempo' op de baan, met een minuut herstel tussen de tempo's, en vier minuten herstel tussen de series. Dit na een uitgebreide warming up inclusief oefeningen, loopscholing e.d. Evenals vorige week liep ik op met onder anderen Ton en Ilja. Hoewel vooral de laatste 600m best zwaar ging, is de training netjes volbracht vind ik zelf.

Het eerstvolgende loopje zal komend weekend de 'Hartman cross' worden tijdens het trainingsweekend, en de week daarop de 7 ^^ loop in Nijmegen. Dus we blijven nog even doorhollen...

Geen opmerkingen: