donderdag 23 november 2017

Oh néé hè? Niet weeeeer!!


Mag ik deze foto plaatsen? Ja, ik mag deze foto plaatsen. Met dank aan Mart Smeets! Een mooie herinnering aan De Sint in wiens hoedanigheid een zekere cultuurbarbaar een aantal malen mocht verschijnen, zowel in omroepland als op een Haagse basisschool.

Past toch wel een beetje bij de sfeer van de komende weken. Toegegeven, de zwarte pieten hierboven zijn wel erg zwart maar een paar jaar geleden was dat amper een issue.

Voor mij persoonlijk is het sinterklaasfeest een diepgewortelde traditie, ben er mee opgegroeid.


En ja, ik ben een mens van tradities ondanks mijn wat 'linksige' aard. En Zwarte Piet is onlosmakelijk verbonden met Sinterklaas. Wat ik de laatste tijd wel merk is dat je in bepaalde kringen niet meer frank en vrij kunt stellen dat je pro-zwarte piet bent. Dan wordt je geconfronteerd met pijnlijke stiltes of enigszins glazig-meewarige blikken. Zeker bij ons in de randstad.


Of de mensen zijn 'zwarte pieten discussie-moe' (murw gemaakt, begrijpelijk), of zij vinden, in navolging van waar 'de media' al jarenlang op geraffineerde wijze op aanstuurt, zo niet toe dwingt - dat de figuur Zwarte Piet moet en zal veranderen. Eerlijk ergert dit mij nog het meest: de rol die de media hierbij spelen. Niet objectief, partijdig, dwingend en bevoogdend.

Er was veel weerstand tegen de roep om verandering, laat staan verdwijning van zwarte piet (95% van de bevolking zou pro zwarte piet zijn). Die weerstand bleek zeker op de sociale media, meestal in reactie op tv-programma's als Pauw. Maar ondertussen zijn in de drie grote steden de kne... eh medewerkers van De Sint grotendeels vervangen door - bijvoorbeeld - roetveegpieten. Wat ik persoonlijk geen gezicht vind. En op veel scholen is zwarte piet tegenwoordig taboe (veelal wordt het Sinterklaasjournaal gevolgd), en al langer zijn teksten in de meest klassieke sinterklaasliedjes op politiek-correcte wijze aangepast. Het volk mort, maar we laten het gebeuren.

Veranderingen okee, maar niet alles moet veranderd worden en zo ja, dan moeten deze op natuurlijke wijze plaatsvinden en via geleidelijke weg. Zo had de sint uit mijn tijd, dus 'vroegâh', maar één knecht, Zwarte Piet. Naderhand kwamen er meer pieten bij, de roe verdween vrijwel ongemerkt en kinderen worden niet meer weken van te voren bang gemaakt met verhalen dat ze in de zak mee moeten naar Spanje wanneer ze niet 'zoet' zijn geweest.

Naderhand werd de Sint ook veelvuldig, maar meestal op een leuke manier, bespot door schrijvers als Gerard Reve en Godfried Bomans, en cabaretiers als Toon Hermans en Hans Teeuwen. Maar goed, dit is 'off the record' want de sint staat zelf nauwelijks ter discussie.


Maar genoeg hierover, eigenlijk wilde ik het over de training hebben. Na de 7 ^^ loop heb ik niet meer hardgelopen. Nou ja, maandag een stukje, amper twintig minuten. Woensdag weer. Aanvankelijk veel gewandeld is, 's ochtends naar het krachthonk (we waren met z'n zevenen) en weer terug. 's Middags naar de stad. Moest een boek wegbrengen naar de bibliotheek en meteen bij de Action een setje penselen en wat gresso gekocht. Thuisgekomen, van alles en nog wat gedaan en 's avonds 'naar de club'. Ook lopend want mijn fiets had opeens een lekke band.

Op het programma stond een serie van 4-8-4-8-4 minuten in flink tempo. Het ging best goed. Sanny was de trainster van de dag en het parcours liep via de Machiel Vrijenhoeklaan en de naastliggende villawijk  naar Kijkduin en verder, over het fietspad langs het strand richting Terheyde en weer terug. Uiteraard kwamen daar vooraf de nodige oefeningen en wat loopscholing bij, en na afloop de afsluitende oefeningen.

Geen opmerkingen: