maandag 12 februari 2018

Geen Kabbelgat, wel Striepersgat

Hoewel de blessure op de terugweg lijkt, toch wijselijk niet meegedaan aan de Kopjesloop in Delft. Had ook weinig zin na een week niet-lopen.

Daags ervoor wel als parcourswachter bij de tweede CPC testloop gestaan. Coördinator Carel Knoester had mij een plaatsje in de duinen toebedeeld, waar de lopers rechtsaf richting Duindorp moesten. Helaas heb ik ditmaal geen foto's kunnen maken omdat ik de accu thuis in de oplader had laten zitten. Niet zo handig inderdaad.

Wel zag ik vanaf mijn standplaats hoe cameralieden bezig waren fimpjes te maken van bevallige hardloopsters tegen een achtergrond van duinen en strand. Navraag leerde dat zij bezig waren met opnamen van promotiefilmpjes voor hun partij (Haagse Stadspartij en Groenlinks).

Wat later kwamen de lopers van de testloop. Er waren veel deelnemers, en ook zal het de volgende dag in Delft een gezellige en drukke boel geweest zijn.

Maar dat was het ook in het gebied onder de grote rivieren. Er kwam nu opeens tijd vrij dus besloot ik daar weer te gaan kijken, met fotocamera en een select groepje Haag-vrienden dat dit toch al van plan was. Een jaarlijkse traditie.

Vroeger.....

....en nu!
Een echte carnavalsvierder ben ik niet (ben immers van 'boven de rivieren') maar om nu te zeggen dat ik er helemaal niets mee heb, zou gelogen zijn. Eind jaren zestig al zat ik in een Raad van Elf - op de foto tweede van links - bij een personeelsfeest van de uitgeverij waar ik toen werkzaam was, een zeer geslaagd feest overigens dat helemaal in het teken van het carnaval stond.


Maar ook nu blijft het wel leuk om er even te gaan kijken, uiteraard ook om foto's te maken van kleurig uitgedoste carnavalsvierders en optochten. En wat de sfeer betreft: ik heb nog nooit meegemaakt dat die slecht was, integendeel.

We gingen er even na het middaguur heen met de trein, en in Eindhoven namen we de bus naar Valkenswaard (dat in deze carnavalsperiode 'Striepersgat' heet). Daar was het een klein stukje lopen naar het centrum, waar juist de optocht was begonnen.


Daarna zijn we nog een paar café's binnengegaan, hebben (alcoholvrij maar toch lekker) bier gedronken, twee dames vroegen of ze aan mijn neus mochten trekken - ik geef toe, het is een flinke feestneus maar die heb ik al jáááren - en de middag werd afgesloten met een buffetmaaltijd in (wok)restaurant Etenswaard. Behoorlijk wat opgeschept maar het was inderdaad allemaal zeer etenswaard!

De terugreis met de bus naar Eindhoven (excuses: Lampegat) en vervolgens met de trein naar Den Haag (Kreesiedentie) verliep zeer voorspoedig. Om half elf  's avonds alweer thuis!

Geen opmerkingen: